Edukasi Cuci Tangan Yang Baik Dan Benar Di TK Nurul Falah Desa Kuala Kilan

  • Cindy Aulia Universitas Riau
  • Fahrizal Antoni Universitas Riau
  • Hana Salsabilla Universitas Riau
  • Kinanti Dinda Universitas Riau
  • M. Andika Cahaya Putra Universitas Riau
  • Nabila Winda Dwi Permata Universitas Riau
  • Nelvi Nurhaliza Universitas Riau
  • Raja Aisyah Fahira Rahimi Universitas Riau
  • Reza Aisyah Cahyani Universitas Riau
  • Surya Darma Rahardjo Universitas Riau
Keywords: Children, Washing Hands, Soap

Abstract

Cleanliness is very important in everyday life, one of which is washing hands with soap. The behavior of washing hands with soap must be instilled as early as possible because children tend to eat snacks freely and do not wash their hands with soap before eating, which leads to various diseases. The purpose of this activity is to provide information and increase knowledge of kindergarten students regarding proper and proper hand washing. The activity method uses lecture, singing and practice methods so that all children are guided to practice the steps for washing hands with soap properly and correctly. The results of this activity show the importance of knowledge and understanding of hand washing, to improve children's skills in hand washing techniques.

References

Aisyah, N., Irawan, A., Ramadhan, G., & Giantoro, S. (2022). Sosialisasi 6 (enam) Langkah Mencuci Tangan Pada Anak di MI Al-Badariah Desa Tatah Layap Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bakti Untuk Negeri, 2(1), 45–49.

Ervira, F., Panadia, Z. F., Veronica, S., & Herdiansyah, D. (2021). Penyuluhan Cuci Tangan Pakai Sabun (CTPS) dan Pemberian Vitamin untuk Anak-Anak. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (Pkm), Vol 4(No 1), 234–239. https://www.unicef.org/indonesia/sites/unicef.org.indonesia/files/2020-05/Panduan-Praktis-untuk-Pelaku-Bisnis-dalam-mendukung-WASH-2020.pdf

Herwanti, B., Febriani, C. A., & Sari, F. E. (2022). Pengaruh edukasi metode bernyanyi dan video animasi cuci tangan pakai sabun terhadap kemampuan mencuci tangan dengan benar pada siswa-siswi taman kanak -kanak. Holistik Jurnal Kesehatan, 15(4), 647–654. https://doi.org/10.33024/hjk.v15i4.5768

Juliawan, D. G., Mirayanti, N. K. A., & Parwati, N. A. (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Bernyanyi Lagu Cuci Tangan Terhadap Tindakan Mencuci Tangan Anak Prasekolah. Journal Center of Research Publication in Midwifery and Nursing, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.36474/caring.v3i1.124

Kusumawardhani, A., Syahati, A. A., Puspaningtyas, S. I., Rusmanto, A. A., Kusuma, L. S. A., & Septianingrum, S. (2017). Pengetahuan, Sikap, Dan Tindakan Mencuci Tangan Yang Benar Pada Siswa Kelas 1 Dan 2 Di SDN 2 Karanglo, Klaten Selatan. Jurnal Kebidanan Dan Kesehatan Tradisional, 2(1), 44–50. https://doi.org/10.37341/jkkt.v2i1.23

Nasir, N. M., Farah, W., Desilfa, R., Khaerudin, D., Safira, Y., & Virlian, V. (2020). Edukasi Perilaku Cuci Tangan Pakai Sabun Pada Siswa Sd Di Tangerang Selatan. AS-SYIFA : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Kesehatan Masyarakat, 1(1), 45. https://doi.org/10.24853/assyifa.1.1.45-49

Padila, Andri Juli, J. H. (2020). PEMBELAJARAN CUCI TANGAN TUJUH LANGKAH MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA ANAK USIA DINI. Bussiness Law Binus, 7(2), 33–48. http://repository.radenintan.ac.id/11375/1/PERPUS PUSAT.pdf%0Ahttp://business-law.binus.ac.id/2015/10/08/pariwisata-syariah/%0Ahttps://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results%0Ahttps://journal.uir.ac.id/index.php/kiat/article/view/8839

Prasetya, E., Jusuf, H., & Ahmad, Z. (2022). Health Education on the Importance of Washing Hands With Soap (Ctps) At Sdn 10 Dungaliyo. JPKM : Jurnal Pengabdian Kesehatan Masyarakat, 3(1), 48–54. https://doi.org/10.37905/jpkm.v2i2.13803

Ratna, S., & Rofi’i Achmad. (n.d.). TINGKAT PENGETAHUAN DAN SIKAP TENTANG CUCI TANGAN PAKAI SABUN ( CTPS ) PADA SISWA SDN. 43–47.

Sitorus Nikson, F. L. (2014). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswa SD Tentang Cuci Tangan Pakai Sabun di SDN 157 Kota Palembang. Jurnal Kesehatan Poltekkes Palembang, 2(14), 1–6.

Suprapto, R., Hayati, M., Nurbaity, S., Anggraeni, F., Haritsatama, S., Sadida, T. Q., Firoh, A., & Pratama, F. A. (2020). Pembiasaan Cuci Tangan yang Baik dan Benar pada Siswa Taman Kanak-Kanak (TK) di Semarang. Jurnal Surya Masyarakat, 2(2), 139. https://doi.org/10.26714/jsm.2.2.2020.139-145

Triguno, Yopita Wardana, L. A. P., & Raningsih. (2019). Cuci Tangan Enam Langkah untuk Siswa Inklusi di SD Negeri 2 Bengkala Bali. Jurnal Peduli Masyarakat, 2(2), 73–80. https://doi.org/10.37287/jpm.v2i2.114

Tsinallah, N., Zahran, A., Fajrini, F., Masyarakat, K., Kesehatan Masyarakat, F., Muhammadiyah Jakarta, U., Ahmad Dahlan, J. K., Ciputat Timur, K., & Tangerang Selatan, K. (2022). Peningkatan Pengetahuan Anak Usia Dini Terhadap Perilaku Cuci Tangan Dengan Penerapan Media Modern. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMJ, 1–6. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat

Published
2023-08-30
How to Cite
Cindy Aulia, Fahrizal Antoni, Hana Salsabilla, Kinanti Dinda, M. Andika Cahaya Putra, Nabila Winda Dwi Permata, Nelvi Nurhaliza, Raja Aisyah Fahira Rahimi, Reza Aisyah Cahyani, & Surya Darma Rahardjo. (2023). Edukasi Cuci Tangan Yang Baik Dan Benar Di TK Nurul Falah Desa Kuala Kilan. Indonesian Journal of Sport Community, 3(2), 13-19. Retrieved from https://ijosc.ejournal.unri.ac.id/index.php/ijosc/article/view/66